Tämä sivusto käyttää evästeitä
1) sivuston käytön mahdollistamiseksi ja
2) kävijäseurannan toteuttamiseksi. Kävijäseurannan tietoja käytetään sivuston kehittämiseen ja toimivuuden ylläpitämiseksi.
3) mainonnan vaikuttavuuden arvioimiseksi ja kohdentamiseksi.
Voit lukea lisää tietosuojakäytänteistä täältä.
Ainoan vähiten myyvät tuotteet
Kun puhutaan tuotteista, puhutaan usein niistä myydyimmistä. Hittituotteista, tähtituotteista, klassikoista. Ainoasta sinäkin muistat varmasti useamman tällaisen tuotteen. Mutta mitkä meidän tuotteista eivät myy tai ole lähteneet vuosien varrella lentoon?
MYYNTIÄ JA MEEDIOKYKYJÄ
Minulle käy usein niin, että suunnittelen tuotteita etuajassa. Siis niin, että kun lanseeraan uutta tuotetta, se on vielä vähän outo tai epätrendikäs ja siitä tulee hitti vasta myöhemmin kun aika on kliseisesti kypsä. Kiinnitin tähän ensimmäistä kertaa huomiota jo monta vuotta sitten ja sittemmin tämä on muuttunut enemmänkin meidän sisäpiirivitsiksi. Että kun mä suunnittelen jotain niin just silloin se näyttää vielä vähän kummalliselta eikä kukaan ymmärrä, miksi olen tekemässä sellaista tuotetta.
Oikeastaan sama meediokyky on käytössä myös rohkeustoimistoni Last Tuesdayn puolella ja sanonkin usein, että suunnittelen asioita, jotka näyttävät juuri nyt oudoilta tai epäsopivilta, jotta ne eivät ole ihan nähty ensi viikolla tai ensi vuonna. Oikein käytettynä tämä taito on kuumaa kamaa näin suunnittelijana. Suunnittelutyötä kun pitäisi aina tehdä tulevaisuutta varten ja tarpeeksi pitkälle sinne kurkottaen ja katsoen.
Tuotteiden suunnittelussa tämä on toisaalta myös hieman hankalaa, sillä on vaikea ennustaa sitä aikajännettä millä tuote purskahtaa niin sanotusti pinnalle mutta toisaalta myös sitä käykö niin koskaan.
Olisi tietysti ihana sanoa, että suunnittelen vain hittituotteita mutta vaikka minulla tosi tarkka vainu tulevaisuudesta, tuotteista, väreistä ja trendeistä usein onkin, on matkalle mahtunut myös floppeja. Tai tuotteita, joiden tarkoituksena ei ollutkaan myydä tuhansia vaan viedä minut itseni uuteen suuntaan.
MITKÄ AINOAN TUOTTEISTA EIVÄT OLE MYYNEET HYVIN
Ihan kaikista meidän vuosista minulla ei ole tarkkaa dataa (en tiedä tiesitkö, mutta Ainoan tuotteita on myyty jo 2000-luvun alusta asti eli aika pitkään ennen kuin minulla oli edes mitään verkkokauppaan saati analytiikkaan viittaavaakaan käytössä!) mutta jonkinlainen käsitys toki, kuten yrittäjällä kuuluukin.
Osa ei niin myyvistä tuotteista on tietysti myös luonnollisesti jäänyt valikoimasta pois sitä mukaa kun niiden kysyntä on joko jäänyt puolitiehen tai hiipunut tähdenlennon tavoin eikä niitä ole väkisin roikotettu mukana. Tällaisia jo poistuneita ovat mm. Karkkikallo, Nakki sekä Smetanaetana. Varsinkin Nakki ja Smetanaetana herättivät usein hilpeyttä niin tapahtumissa kuin jälleenmyyjissäkin mutta valitettavasti hilpeys ei kuitenkaan myynyt eli ne jäivät silti aina varastoon pyörimään. (Oikeastaan tässäkin sarjassa oli alunperin kolme korttia, kolmas kulki nimellä Salameloni ja siinä luki, että “Laitoiksä äiti salaa melonia salaattiin?“)
PILVISIÄ VISIOITA
Vuodelle 2020 tein omasta mielestäni tosi kauniin seinäkalenterin, joka kulki nimellä Cloudy Visions. Siinä oli ottamistani pilvikuvista tehtyjä kuvituksia, mukana pieni klipsi ripustamista varten ja se oli pakattu styleen mustaan kartonkikuoreen, jotta se olisi helppo ottaa myös lahjaksi. Laadukkaasta kartongista ja (mielestäni tietysti) täydellisestä toteutuksesta huolimatta näitä kalentereita tulee meillä edelleen erinäisistä miljoonalaatikoista vastaan. Niitäkin ihasteltiin kyllä mutta myynti ei syystä tai toisesta toiminut eikä mun hieno pilvivisio kantanut.
Tai oikeastaanhan nimi on ihan täydellinen, sillä visioni oli kirkkaan sijasta pilvinen. Pitäisköhän nää laatikoissa pyörivät kappaleet muuten lisätä alekoriin? Olen usein miettinyt, että saisihan näistä esimerkiksi tosi kivaa askartelumateriaalia vaikka päivämäärät ovatkin jo vanhentuneet.
DADAISTISIA JATKOJALOSTUSIDEOITA
Käytän usein myös aiempia ideoita pohjana ja jatkojalostan niistä joko eri tuotteita tai niitä itseään toiseen muotoon. Tyynyliinoihin painetut foneettisin äännemerkein kirjoitetut Nightmare ja Sweet Dreams olivat todellinen hitti mutta postikorteissa tämä kaksikko ei toiminutkaan läheskään yhtä hyvin vaikka niin luulin. Olisi ehkä pitänyt tehdä kuten tyynyliinoissa eli painattaa Nightmare pikimustalle (Heart ja Moon -korteista tutulle läpivärjätylle) kartongille tai tehdä jotain muita tonttutaikoja.
Jatkojalostuksen tulosta on myös kolmen kortin Dada-sarja, jonka alkupiste oli itseasiassa asiakastyössä. Suunnittelin ja toteutin kuvituksen ja tunnuksen dadaistiselle esitystaiteen tapahtumalle ja siinä esiintyneet hahmot jatkoivat sittemmin elämäänsä sinullekin varmasti tutuissa Dada-korteissa.
Nämä kolme korttia ovat edelleen yhdet oman lempparini koko meidän valikoimasta mutta rehellisyyden nimissä niiden myynti ei kyllä edelleenkään päätä huimaa. Olen pitänyt ne mukana siksi, että en vaan raaski luopua niistä. Ehkä pitäisi. Tai ehkä pitäisi jatkojalostaa niistä vielä jotain ihan muuta. Mene ja tiedä.
KILL YOUR DARLINGS JA VÄHÄN DATAAKIN
Luopuminen onkin itseasiassa todella kiinnostava puoli tässä tuotebisneksessä muutenkin. Milloin tuote puhuttelee sinua itseäsi ja on siksi validi ja milloin taas se oma maku ei kerrokaan yleisön mielipiteestä vaan on osattava tappaa rakkaat eli kill your darlings, jotta voi syntyä jotain parempaa. Näiden asioiden kanssa painii varmasti joka ikinen (tuote)suunnittelija eikä kultaista keskitietä ole. On vain luotettava intuitioon, sydämeen ja analytiikkaan.
(P.S. Jos myyt tuotteita, kannattaa aina kurkata dataa mutun lisäksi, meillä on yllättävän osaavat aivot siinä mielessä, että ne vääristelevät totuutta kuin totuutta aivan uskottavaksi päästäkseen ajamaan omia etujaan. ;))
Tällä hetkellä valikoimissa olevista tuotteista eivät analytiikan mukaan liiku kovin vikkelästi ainakaan Tiger-juliste (kortti onkin jo kuopattu) tai Dare to dream -vihko vaikka unitracker onkin mielestäni ihana ja käytännöllinen. Ennustan näistä seuraavia poistokoriin päätyviä varastonhäntiä. Seuraan dataa kyllä muutenkin mutta tätä artikkelia varten kävin aivan erityisesti kurkistelemassa, että mitkä tuotteista löytyvät sieltä myyntiraportin häntäpäästä. Olisipa mahtavaa jos sitä dataa olisi ihan alusta asti!
Dare to dreamiin liittyy muuten hauska tarina myös. Olin itseasiassa jo lopettamassa koko tuotetta, kun aisaparini ja työkaverini tuli painokkaasti sanomaan, että hänen mielestään näitä pitäisi kyllä vielä tilata lisää. Hairahduin hetkellisesti kuuntelemaan tätä jonkun toisen ääntä ja tilasin seuraavan erän. Siis sen, joka ei oikein myy. Toki ajoittain onkin hyvä kuunnella myös muiden näkemyksiä (ja tällä kyseisellä päivieni valolla onkin yleensä todella osuvia huomioita) mutta lopulta on kuitenkin kaikkein tärkeintä kuunnella sitä omaa intuitiota.
POISTUVIA TUOTTEITA JA HÄVIKISTÄ HYVIKKIÄ
Tuotteiden poistaminen valikoimista on sekin muuten käytännössä ihan oma juttunsa. En pidä hävikistä enkä (etenkin globaalin materiaalipulan vaivatessa) laadukkaiden tuotteiden roskiinheittämisestä. Siksi meillä pyritäänkin viimeisen asti joko hyötykäyttämään hännät johonkin tai myymään ne pois alella tai outletissa. (Alen ja outletin ero on muuten se, että alessa on priimaa ja outletissa tavalla tai toisella 2-laatuista tavaraa.) En varsinaisesti pidä alennuksistakaan (lisää ajatuksiani aleista sekä Black Friday -hysteriasta voi lukea lisää täältä Alekapina-postauksesta) mutta silloin niille on paikkansa jos jokin tuote on vain elinkaarensa loppupuolella. Nappaamalla ostoksesi alekorista teet siis oikeastaan myös ekstrahyvää varmistamalla, että loputkin hännistä saavat kodin.
Yksi hauskimmista hävikistä hyvikkiä -ideoista on viime aikoina ollut käsintehdyn paperin tekeminen elinkaarensa ehtoopuolelle siirtyneistä korteista. Nämä etenkin askarteluun sopivat niput löydät verkkokaupasta täältä. Käsintehdyn paperin tekeminen itsessään on jo hyvin meditatiivista ja toimii ihanana vastapainona koneen naputtelulle (ja mm. sen datan seuraamiselle). Olen myös tosi iloinen, että hävikkipaperi on itseasiassa ollut tosi suosittua eli männävuotiset kortit saivat kirjaimellisesti aivan uuden elämän tämän oivalluksen ja tuotteen myötä.
KAIKELLA ON AIKANSA JA PAIKKANSA
Koska suunnittelen tuotteita pääosin etuajassa ja flopit ovat jääneet melko vähiin, en ole useimmiten kovin huolissani tuotteideni elinkaaresta. Pyrin suunnitellessa tekemään aina parhaani ja tuomaan mahdollisimman jalostetussa muodossa esiin juuri sen idean, joka kyseiseen tuotteeseen liittyy. Suurin osa meidän tämänkin hetken suurimmista hiteistä ja myyvimmistä tuotteista on suunniteltu jo yli kymmenen vuotta sitten. Arvaatko muuten mitkä ne ovat? 😉
Kaiken kaikkiaan ajattelen niin tuotteista kuin elämästäkin niin, että kaikelle on aikansa ja paikkansa. Hittituotteista tulee kyllä hittejä sitten kun aika on ja ne tuotteet, jotka ovat matkalla palvelleet jotain muuta tarkoitusta, jäävät omia aikojaan pois ennemmin tai myöhemmin.
Kaikkein pisimmälle pääsee luottamalla omaan intuitioon (ja siihen dataan!) sekä uskomalla siihen, että epämyyvimmälläkin tuotteella ja kamalimmallakin tapahtumalla on oma, tärkeä paikkansa siinä jatkumossa, jota (paperikauppiaan) elämäksi kutsutaan.
Mikä on muuten sun suosikkituote meidän valikoimista? Yllättikö joku epämyyvistä?
1 replies to “Ainoan vähiten myyvät tuotteet”
Anastasia
Mun suosikki (tai yksi niistä, koska en voi sanoa vain yhtä) on ollut Aura Monochrome, joita olen täyttänyt kolme. Pyöreä kuujuliste on myös edelleen seinällä ja “pahoilleteillelähtemiskortti” on aina kiva. Oikeastaan kaikki Ainoan mustavalkoiset jutut on ihania. Erityisesti kaikki musta hopeafoilauksella. Olen viime aikoina katsellut Dark night of the soul- julistetta sillä silmällä, koska nyt vasta tiedän ihan konkreettisesti mitä se tarkoittaa.
Related Posts
Ainoan kesälähettiläät | Esittelyssä ihana Helmi
Tänä vuonna meillä on ensimmäistä kertaa sekalaisten yhteistyökumppaneiden lisäksi myös ihan virallisia (kesä)brändilähettiläitä Ainoassa. Ja voi mikä ilo onkaan ollut tehdä yhteistyötä näin mahtavien tyyppien kanssa! Tässä esittelyssä ensimmäinen kesälähettiläistämme eli Helmi. Lue lisää taiteellisesta ja hurmaavasta Helmistä sekä Helmin tunnelmista Ainoan lähettiläänä.
AAMUSIVUT
Aamusivut eli The morning pages on Julia Cameronin The Artist’s Way -kirjasta (suomeksi Tie luovuuteen, uusi painos tuli hiljattain) peräisin oleva harjoite, jonka tarkoituksena on avartaa omia näkemyksiä, aivodumpata päässä pyörivät sekalaiset ajatukset pois tärkeiden tieltä ja parhaimmillaan mullistaa koko ajattelusi. Idea on ärsyttävän yksinkertainen ja ehkä juuri siksi niin kiinnostava ja koukuttava.
Aamusivut – Mitä hyötyä niistä on?
Good morning sunshine! Käsi ylös jos kirjoitit aamusivut tänään!Itse en siis kirjoittanut mutta ei mennä nyt siihen. Tai oikeastaan, mennään vaan.